Brukiew zapomniane warzywo kapustne…

żurekz własnego żuruDzisiejszy poranek rozświetlał się słońcem. Lekki mróz ściął szronem trawę. Wszystko nastrajało optymistycznie, namawiając do długiego spaceru. Taka wyprawa niewątpliwie pobudza apetyt. Tak było i tym razem. Po powrocie od razu pomyślałem o jakimś miłym dla brzucha i ducha obiedzie. Na oknie stał garniec z żurem. Kisił się już siódmy dzień. Jego czosnkowy, aromatyczny zapach wskazywał, że jest gotów przekazać całe swoje dobro wywarowi z białej podsmażonej kiełbasy z cebulą. Ziemniaki, marchewka jajko garść majeranku i już czułem na języku jego kwaskowaty smak. Na koniec wystarczyło tylko posypać natką pietruszki. Do drugiego dania postanowiłem wykorzystać popularną na Kaszubach brukiew lub jak kto woli karpiel. To warzywo kapustne zawiera szereg składników mineralnych takich jak  wapń, fosfor, magnez, cynk, miedź czy żelazo. ZawieraPlacki z brukwi też szereg witamin z grupy B witaminę A, C i K. Niestety zawiera też cyjanki, które utrudniają transport jodu w tarczycy. Jego nadmierne spożywanie może powodować niedoczynność tarczycy. Tak więc zapewne z nadmiernej ostrożności jadam owo warzywo okazjonalnie, choć przyznam, że z trudem zachowuję ten rygor. Ciężko jest się oprzeć zwłaszcza jednej potrawie; plackom z brukwi. Ich smak według mnie bezapelacyjnie kładzie na łopatki placki ziemniaczane. Wykonanie jest szybkie i proste. Porcje brukwi i takąż samą surowych ziemniaków ścieramy na tarce na wiórki na grubych oczkach. Do tego ścieramy około połowy marchewki, drobniutko kroimy wędzone podgardle lub boczek, dokładamy jajko, dwie porządne łyżki jogurtu trochę mąki oraz przyprawy – ja dodaję staropolskiej – bez soli i glutaminianu sodu. Solimy i smażymy. Wykładamy na talerz w asyście jogurtu i kawałka wędzonego podgardla.  Idealnie do tego pasuje  lampka czerwonego wytrawnego wina.


Produced by Lampart - 1 komentarz.

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


error: Content is protected !!